Curated by Mathias Poledna
Karthik Pandian / Mathias Poledna
Main gallery
May 6th 2010 – Jun 5th 2010



Exhibition Text

It’s not nostalgia for the past, but for the eternal present which lies on the other side of the past.<
— Pierre Schneider, US Vogue, September 1976

For his contribution to “curated by_vienna 2010”, Mathias Poledna has invited Los Angeles-based artist Karthik Pandian to collaborate on an installation at Galerie Meyer Kainer. Drawing on their shared background in moving image the artists have created a new work, entitled 1991, that occupies the main space of the gallery, engaging histories of exhibition design, portraiture and commercial image production.

1991 is an installation of a suite of 24 slide images projected at a large scale over a period of several weeks with only a single image presented each day. For this work the artists have produced a 35mm motion picture with a run-time of one second. Shot in a studio in Los Angeles, a 35mm VistaVision camera rotated at an angle of 90º was used to create a high-resolution, vertical format image. Each frame of this film was subsequently isolated and hand-mounted to 35mm slide. The installation is framed by twin free-standing walls bookending the main gallery and functioning as projection booth and screen, respectively.

The suite of images could be described as a portrait of a young woman (South Africa-born contemporary runway model Marike Le Roux) confronting the viewer directly in a fashion reminiscent of a screen test or a magazine cover image. The model is wearing a peasant-style blouse from Yves-Saint Laurent’s acclaimed and highly-influential 1976 Spring/Summer Opera-Ballet Russes collection. Over the course of the exhibition, the images remain close to identical from day to day with only minor differences indicating their singularity — the glimmer of a sequin, the shift in the model’s posture, the blink of an eye (images # 5-7), or the hint of a smile emerging towards the end of the sequence.

This work marks the first collaboration between the two artists who represent successive generations of image producers who work primarily in film. Mathias Poledna’s most recent solo exhibition was on view at Portikus, Frankfurt in early 2010. Karthik Pandian will show for the first time in Europe in the context of this exhibition; a solo presentation of his work will be on view at Midway Contemporary, Minneapolis in the fall of 2010.

The presentation of 1991 in the main exhibition space is complemented by an installation of Abstract Painting, 1952, a work on canvas by Ad Reinhardt (1913–1967) in the entrance room of the gallery.

Ausstellungstext

It’s not nostalgia for the past, but for the eternal present which lies on the other side of the past.
— Pierre Schneider, US Vogue, September 1976

Für seinen Beitrag zu “curated by_vienna 2010” hat Mathias Poledna den in Los Angeles lebenden Künstler Karthik Pandian zur Mitarbeit an einer Installation in der Galerie Meyer Kainer eingeladen.
Ausgehend von ihrem gemeinsamen Hintergrund im Medium Film haben die Künstler eine neue, 1991 betitelte Arbeit produziert, die den Hauptraum der Galerie einnimmt und die Geschichte(n) von Ausstellungsgestaltung, Portrait- und kommerzieller Bildproduktion thematisiert.

1991 ist eine Installation bestehend aus einer Serie von 24 Dias die über einen Zeitraum von mehreren Wochen grossformatig projeziiert werden, wobei pro Tag ein einziges Dia zu sehen ist. Die Künstler haben für diese Arbeit einen 35mm Film mit einer Laufzeit von einer Sekunde produziert. Der in einem Studio in Los Angeles aufgenommene Film wurde mit einer 35mm VistaVision Kamera aufgenommen, die in einem Winkel von 90º seitwärts gedreht wurde um ein hochformatiges Bild in hoher Auflösung zu erzielen. Die einzelnen Kader des Filmes wurden anschliessend isoliert und manuell als Dias gerahmt. Die Installation wir von zwei identischen, freistehenden Wänden gerahmt, die den Hauptraum der Galerie flankieren und als Projektionskabine, respektive Projektionswand funktionieren.

Die Serie von Bildern lässt sich als Porträt einer jungen Frau (das in Südafrika geborene Runway-Model Marike Le Roux) beschreiben, die sich dem Betrachtern auf einer Weise präsentiert, die an einen Screen-Test oder ein Magazin-Cover erinnert. Das Model trägt eine ethnisch anmutende Bluse aus Yves-Saint Laurents berühmter und einflussreicher Frühjahr/Sommer Kollektion Opera-Ballet Russes von 1976. Im Verlauf der Ausstellung erscheinen die jeweils gezeigten Bilder nahezu unverändert, lediglich minimale Differenzen indizieren ihre Einzigartigkeit – das Aufblitzen eines Schmucksteins, ein Augenaufschalg (Bild #5 -7) oder der Ansatz eines Lächelns gegen Ende der Sequenz.

Die Präsentation von 1991 im Hauptraum der Galerie wird durch eine Installation von dem Abstract Painting, 1952, einem Gemälde von Ad Reinhardt (1913–1967) im Eingangsraum der Galerie ergänzt.