DAN GRAHAM – OPTICS AND HUMOR
Josef Albers, Jo Baer, Dan Flavin, Andrea Fraser, Dan Graham, Donald Judd, Mike Kelley, Sol LeWitt, Agnes Martin, Bruce Nauman, Fred Sandback, Robert Smithson, Lawrence Weiner, Franz West and Heimo Zobernig (cat.)
Main gallery
Apr 12th 2024 – Jul 6th 2024

Jo Baer Untitled 1962 Oil on canvas 183 x 183 cm
Josef Albers Study for Homage to the Square with color study Oil on blotting paper 36.5 x 29.5 cm
Agnes Martin Untitled 1961 Pencil on paper 30.5 x 30.5 cm
Lawrence Weiner IM SELBEN MOMENT / AT THE SAME MOMENT 2000 Vinyl 38 cm x 815 cm


Exhibition Text

In the 1960s and 1970s, Dan Graham was one of the central figures of the emerging Minimal and Concept Art, and from the 1990s onwards, he became the focal point of the aesthetic discourse for a younger generation of artists, in which philosophy, sociology and media studies met.

The long-standing friendship and collaboration with Dan Graham provides the impetus for a tribute exhibition that attempts, by means of a few selected impressions, to reflect a part of his activities as an artist, author and source of inspiration, as well as to trace his interaction with his cultural environment. The exhibition addresses Graham’s ambivalent relationship to the work of his predecessors, like Josef Albers and Agnes Martin, or that of his colleagues and friends, such as Jo Baer, Bruce Nauman, Fred Sandback, Robert Smithson, Lawrence Weiner, as well as Dan Flavin, Donald Judd, and Sol LeWitt—whose works he exhibited during his unsuccessful stint running a gallery, but also the echo of his work in a subsequent generation of artists such as Andrea Fraser, Mike Kelley, Franz West and Heimo Zobernig.

Graham’s genius lies in the fact that he did not consider his respective subjects or his artistic work in isolation, but understood them in their historical, social, and psychological context. As Benjamin Buchloh aptly remarks, he pursued his studies as cultural studies, a method of artistic intervention—long before this trend in art became widely established.

A New York Times critic once observed in consternation that Dan Graham, an Aries, made no distinction between Ludwig Wittgenstein and Britney Spears—even referencing their zodiac signs. And Sebastian Egenhofer states: “Graham’s humor is an assent to the instability of the subject, whose masks are set up around an empty center, a lack, a hole (…).”

The exhibition will be accompanied by a publication of significant texts by and about Dan Graham, focussing on his truly unlimited activities and influence in the field of art and culture, with texts by Ute Meta Bauer, Dieter Bogner, Sabine Breitwieser, Helmut Draxler, Sebastian Egenhofer, Zdenek Felix, Andrea Fraser, Kim Gordon, Dan Graham, Franziska Hausmaninger, Robin Hurst, Kasper König, Mieko Meguro, Christian Meyer and Jeff Wall.

Ausstellungstext

In den 1960er- und 1970er-Jahren zählte Dan Graham zu den zentralen Figuren der aufstrebenden Minimal und Concept Art und wird ab den 90er Jahren für eine jüngere Künstlergeneration zum Kristallisationspunkt des ästhetischen Diskurses, in dem sich Philosophie, Soziologie und Medienwissenschaften begegnen.

Die lange Freundschaft und Zusammenarbeit mit Dan Graham legt es nahe, eine Tribute-Ausstellung zu veranstalten, die versucht, anhand einiger Impressionen einen Teil seines Tätigkeitsfeldes als Künstler, Autor und Ideengeber wiederzugeben, sowie seine Interaktion mit seinem kulturellen Umfeld nachzuzeichnen.

Die Ausstellung thematisiert das ambivalente Verhältnis Grahams zu den Werken seiner VorgängerInnen, wie Josef Albers und Agnes Martin, seiner ArbeitskollegInnen und Freunde, wie Jo Baer, Bruce Nauman, Fred Sandback, Robert Smithson, Lawrence Weiner oder auch Dan Flavin, Donald Judd und Sol LeWitt, deren Werke er im Rahmen seiner erfolglosen Tätigkeit als Galerist früh gezeigt hatte, aber auch den Nachhall seiner Arbeit bei einer nachfolgenden Generation von KünstlerInnen, wie Andrea Fraser, Mike Kelley, Franz West und Heimo Zobernig.

Grahams Genie besteht darin, dass er das jeweilige Thema seiner künstlerischen Setzungen nicht isoliert betrachtet, sondern es jeweils im historischen, sozialen und psychologischen Kontext begreift und seine Studien, wie Benjamin Buchloh treffend bemerkt, als „Cultural Studies” betreibt, einer Methode der künstlerischen Intervention, lange vor der allgemeinen Etablierung dieser Strömung.

Ein Kritiker der New York Times schrieb einmal verstört, der im Zeichen des Widders geborene Künstler Dan Graham würde keinen Unterschied machen zwischen Ludwig Wittgenstein und Britney Spears – und dann auch noch deren Sternzeichen zitieren. Und Sebastian Egenhofer konstatiert: „Der Humor Grahams ist die Zustimmung zu der (…) Destabilisierung des Subjekts, dessen Masken um ein leeres Zentrum, einen Mangel, ein Loch postiert sind.“

Zur Ausstellung erscheint eine Publikation signifikanter Texte von und über Dan Graham, die einen Fokus auf seine wahrhaft unbegrenzten Aktivitäten und Einflussnahmen im Feld von Kunst und Kultur werfen mag, mit Texten von Ute Meta Bauer, Dieter Bogner, Sabine Breitwieser, Helmut Draxler, Sebastian Egenhofer, Zdenek Felix, Andrea Fraser, Kim Gordon, Dan Graham, Franziska Hausmaninger, Robin Hurst, Kasper König, Mieko Meguro, Christian Meyer und Jeff Wall.