First step: two drawings, scrawled by two hands simultaneously on two pieces of paper. Two eyes, two brain hemispheres. Unlike Dieter Roth’s speedy drawings done with both hands, Julia Haller’s one hand knows less about the other. Her drawings are two separate and yet parallel operations. Next step: extension of this schizoid constellation by a media transformation. The lines of the results motivated by the right and left hemispheres are transformed into a homogenous line and then engraved with a CNC milling machine – the third hand – into the surface of a mineral-based panel. The grooves are treated with acrylic paint, and the remaining surface with iron oxide pigment. The aluminum fitting is linked with the panel to form one body, one object that has moved far away from the original drawings and their author.
The concentrated line seems not so much to record the intellectual movement of the artist – rather, it seems to think itself. And yet, it doesn’t circle around itself, but remains tied to a more open semantic system. In the Boltenstern Raum, only pictures done by the right hand are shown. In the hanging, the left picture is included as an empty space, and because of these noticeable blind spots and the seemingly missing delimitation to the wall on the one side of the picture, these works are not perceived as self-sufficient, auratic panel pictures. Their counterparts are presented simultaneously in an exhibition at Diana Lambert in Vienna. The complexity of this series of new works lies in the segmentation of perception and transformation processes, which the brain, used to symmetry, keeps trying to complement.
Text: Anette Freudenberger
Erster Schritt: zwei Zeichnungen, von zwei Händen gleichzeitig auf zwei Papiere gekritzelt. Zwei Augen, zwei Gehirnhälften. Anders als Dieter Roths beidhändig gezeichnete Speedy-Drawings weiß Julia Hallers eine Hand weniger von der anderen. Ihre Zeichnungen sind zwei getrennte, dennoch parallel laufende Operationen. Nächster Schritt: Erweiterung dieser Schizo-Konstellation durch eine mediale Transformation. Die Linien der links- oder rechtshemisphärisch motivierten Ergebnisse werden zu einem homogenen Strich umgewandelt und anschließend mit einer CNC Fräse, der dritten Hand, in die Oberfläche einer Mineralstoffplatte graviert. Die Ritzen werden mit Acrylfarbe und die stehengebliebene Fläche mit Eisenoxydpigment behandelt. Die Aluminiumfassung verbindet sich mit der Platte zu einem Körper, zu einem Objekt, das sich weit von der ursprünglichen Zeichnung der Autorin entfernt hat.
Die konzentrierte Linie scheint weniger die gedankliche Bewegung der Künstlerin aufzuzeichnen, als sich selbst zu denken. Dennoch kreist sie nicht um sich, sondern bleibt in ein offeneres semantisches System eingebunden. Im Boltenstern Raum werden ausschließlich Bilder der rechten Hand gezeigt. Bei der Hängung wird jedoch das linke Bild als Leerstelle berücksichtigt. Wegen dieser spürbaren blinden Flecken und der scheinbar fehlenden Begrenzung zur Wand auf der einen Bildseite, werden die Arbeiten nicht als sich selbst genügende auratische Tafelbilder wahrgenommen. Ihre Pendants sind zeitgleich in einer weiteren Ausstellung bei Diana Lambert in Wien zu sehen. Die Komplexität dieser Reihe von neuen Arbeiten besteht in der Segmentierung von Wahrnehmungs- und Transformationsvorgängen, die das symmetriegewohnte Hirn immer wieder zu komplettieren versucht.
Text: Anette Freudenberger