Reena Spaulings
Boltenstern.Raum
Apr 6th 2011 – May 7th 2011



Exhibition Text

Galerie MeyerKainer presents an installation of new paintings by Reena Spaulings.

It’s less a lack of ideas than a lack of headspace that led Reena Spaulings to revisit the “living paintbrush” paintings of Yves Klein.  With Klein, the bodies of nameless female models functioned simultaneously as subjects and as tools of painting. Spaulings’ pinceau vivant, Michael Sanchez, is also a critic, an art historian, an occasional assistant at Reena Spaulings Fine Art, and a friend of the artist. While performing his painterly function here, Sanchez asked Spaulings to help him produce an English translation (forthcoming) of Pierre Klossowski’s La Monnaie Vivante, an essay theorizing a voluptuous economy based on the exchange of living bodies.

When the model steps in and out of the painting, we get friendship beside itself, art history beside itself. And when the image organizes a closer than usual proximity to the body it depicts and receives, we get “real abstraction.”  Real abstraction originates in action, not in the mind. Entering the materiality of production processes, it becomes a reflexive abstraction – both the form and content of the process. Here, the body is, among other things, a kind of painting money addressing the socialized character of abstract knowledge today. This is how abstraction really goes to work in our cities and networks. Abstraction is not the final result of a painting, it is the thing and the business of painting from beginning to end, and the painters too.

Michael I, II, III and IV are displayed within an installation of painted steel pipes.  Commonly used for plumbing and gas, these pipes were also used for hanging garments in the former dress shop that was the original location of Reena Spaulings Fine Art in New York.

Ausstellungstext

Im Boltenstern.Raum präsentiert die Galerie Meyer Kainer eine Installation neuer Bilder von Reena Spaulings.

Es ist weniger das Fehlen von Ideen als vielmehr das Fehlen eines mentalen Freiraums, welches Reena Spaulings dazu gebracht hat die „living paintbrush“ Malerei von Yves Klein wiederaufzugreifen. Bei Klein fungieren die Körper von namenlosen Frauen als Sujets und als Werkzeuge der Malerei zugleich. Spaulings’s pinceau vivant, Michael Sanchez, ist nebenbei auch gelegentlicher Assistent der Galerie, Kritiker, Dissertant in Kunstgeschichte und ein Freund der Künstlerin. Während er seine malerische Funktion erfüllte, bat Sanchez die Künstlerin ihm bei der Produktion einer englischen Übersetzung von Pierre Klossowski’s Essay La Monnai Vivante zu helfen.

Wenn das Modell in das Bild und aus dem Bild tritt, dann handelt es sich um wahre Freundschaft, um wahre Kunstgeschichte. Und wenn das Bild eine größere Nähe zum Körper herstellt, den es abbildet und aufnimmt, dann entsteht „wahre Abstraktion“. Wahrhafte Abstraktion entspringt der Aktion, nicht dem Gedanken. Indem sie in die Materialität von Produktionsprozessen eintritt, wird Abstraktion reflexiv – durch die Form als auch durch den Inhalt des Prozesses. Hier ist der Körper, neben anderen Dingen, eine Form gemalten Geldes, die sich mit dem sozialisierten Charakter des abstrakten Wissens heutzutage beschäftigt. Das ist die Art und Weise, wie Abstraktion wirklich funktioniert, in unseren Städten, in unseren Netzwerken. Abstraktion ist nicht das Endprodukt der Malerei, es ist der Hauptteil und das Geschäft der Malerei von Anfang bis zum Ende und jener des Malers auch.

Michael I, II, III und IV werden als Teil einer Installation bemalter Stahlrohre gezeigt. Diese Rohre, die üblicherweise als Wasser und Gasleitungen gebraucht werden, wurden darüberhinaus als Hängevorrichtung für Kleidungsstücke im ehemaligen Modesalon verwendet, der die Originallocation von Reena Spaulings Fine Art war.